Gepost door: dejister | 7 september 2015

Marcus Antonius en Fulvia

deur-411

Ivoren plaquette op doosje van ivoor, (+/- 420 na Chr.), British Museum

Eerder op dit blog is al vastgesteld dat alle verhalende elementen van het ivoren tafereel in het British Museum, waarop de kruisiging van Christus is verbeeld, ook kunnen worden verklaard met de gebeurtenissen ten tijde van de bijzetting van Julius Caesar. De overeenkomsten zijn frappant. Tommie Hendriks in zijn boek Rouw en Razernij om Caesar:

‘Van rechts naar links wordt opeenvolgend het passieverhaal van Divus Iulius verteld. Helemaal rechts richt Cassius Longinus zijn dolk op de hartstreek. Ook de verwonding van het rechteroog van Divus Iulius heeft hij op zijn geweten. (…) Naast de God staat, gekleed in een Romeinse toga, Marcus Antonius, in de kracht van zijn leven. Antonius is, gezien zijn handgebaar, bezig met een vurige lofrede, waarmee hij de eerste steen legt van de tempel, die men voor Divus Iulius zou bouwen. (…) De figuur helemaal links is Decimus Brutus, de grootste verrader van allemaal. Aan zijn voeten ligt het bloedgeld, waarmee hij het volk van Rome probeerde om te kopen…’ (Rouw en Razernij om Caesar, Aspekt)

Unknown

De man en vrouw op de voorgrond zouden dan het echtpaar Marcus Antonius en Fulvia zijn. Fulvia had immers grote invloed op haar man en was op de achtergrond de regisseur van het bijzettingsritueel van de verraden en gedode Caesar, op een politiek zeer tumultueus moment in Rome. Evident is de toenmalige rol van Fulvia. De kunstenaar heeft dit mogelijk ook willen benadrukken: ze zijn beide identiek gestileerd, qua kleding, lichaamshouding en de positie van de benen. Fulvia verbeeld als de schaduw van Marcus Antonius. (Beide tippen met hun teen tegen het touwtje wat leidt naar de dode (Decimus) Brutus.) Deze verbeelding is een interessante indicatie, hoewel geen sluitend bewijs op zich. Maar het past wel weer als extra verklaring in de grote theorie JC>jc. 

F en A

Marcus Antonius en Fulvia

 Francesco Carotta over de relatie tussen kruisiging en Caesarbijzetting:

‘Summing up, one recognizes that not only the expositio crucis, but the entire Easter liturgy can be traced back to Caesar’s funeral and bears the signature of Fulvia, who through her actions achieved Caesar’s posthumous victory, his resurrection from the dead.’ http://www.carotta.de

Advertenties

Categorieën

%d bloggers liken dit: