Gepost door: dejister | 7 september 2015

Van Sidus Iulium naar Chi Rho

alpha_omega_and_px_002

Qua structuur heeft Francesco Carotta (en recent ook Arne Eickenberg met nieuwe argumenten, Die sechste Stunde, p. 98 e.v.) vastgesteld dat de Sidus Iulium kan zijn getransformeerd tot het Chi Rho teken, het Christusmonogram.

images

F. Carotta, Jesus was Caesar, p. 101

Via welke weg zou het verdere overgangsproces van Sidus Iulium naar het Christusmonogram kunnen zijn verlopen? Want hoewel de hoofdstructuur van beide heiltekens op elkaar lijkt, zijn er ook niet gemakkelijk te verklaren verschillen. Wetenschappelijk onderzoek zou meer licht op deze transformatie kunnen werpen. Op dit blog een proeve van een kleine voorstudie.

Op onderstaande afbeeldingen zien we, aannemend dat de hoofdstructuur overeenkomt, hoe het staartstuk (rechts-boven) van de Sidus Iulium het begin in zich draagt van de latere getransformeerde ‘p’ in het Chi Rho teken:

Unknown.jpeg

Carved Christogram at Qal’at Sim’an, Syria (see Ignacio Peňa, The Christian Art of Byzantine Syria, Garnet, 1996. p.86)

sant-apollinare-classe-ravenna-sarcophagus-theodorus.346100707_std.jpg

Chr-Rho with Alpha & Omega Greek Letters, victory wreath, 4th century, Ravenna Sarcophagus

syria-church-of-qalb-lozeh-c460-chi-rho-detail-near-harim-DF9HMN.jpg

Ook op dit monogram zien we rechts-boven een overblijfsel van de staart:

full

G. Vikan, Catalogue of the Sculpture in the Dumbarton Oaks Collection. From the Ptolemaic Period to the Renaissance, Washington, DC, 1995, no.32.

In sommige gevallen zit een overblijfsel van het staartstuk links-boven:

231249

Chi Rho lamp 3e tot 5e eeuw

Hoewel een ‘p’ rechts-boven veel vaker voorkomt dan een ‘q’ (omgekeerde p) links-boven, is hiermee toch een mogelijkheid getoond dat de staartstukken zowel rechts als links rechts kunnen vertalen in ‘p’ en ‘q’ waarmee de verklaringskracht toeneemt.  (Zie: Die sechste Stunde) 

154A-2014101414455_original.jpg

Lot 154A – Roman Oil Lamp – Chi Rho Roman, Tunisia, ca. 4th to 5th century CE. Ancient Roman redware pottery 

Wie sommige varianten tegenover elkaar zet, ziet hoever de tekens afstaan van een ‘p’ :

christian-stele-from-seville-showing-chi-rho-symbol-5th-7th-c-ad-copyright-B10MKH.jpg

Christian stele from Seville showing Chi Rho symbol 5th 7th c AD Copyright Ancient Art Architecture

early-christian-roman-oil-lamp-adorned-with-chi-rho-symbol-4th-6th-ENKWYX.jpg

Early Christian. Roman oil lamp. Adorned with Chi Rho symbol. 4th-6th

Eerlijk gezegd wil het niet echt lukken met de ‘p’ in veel Chi Rho-afbeeldingen. We kunnen een letter geen gemoedstoestand toeschrijven, maar eigenlijk wil de ‘p’ liever iets anders zijn 😉

06-medium

Etchmiadzin_Cathedral_cross_relief_with_Greek_inscriptions

 Kathedraal van Etchmiadzin 

Op deze munt zien we hoe mogelijk de staart nog aanwezig is. Er is een langgerekte ovalen vorm waarvan de beide zijden, links en rechts, de bovenste verticale straal van de Sidus Iulium begeleiden.  (Zie straal en staart Sidus Iulium beneden)

  

i27267rb.jpg

Valentinian I 

396254l.jpg

Caesar Augustus

Onderzocht zou moeten worden of de functie van het labarum een rol heeft gespeeld bij de wisselingen tussen ‘q’ en ‘p’, ter rechter en ter linkerzijde van de verticale as.  Immers, wie van voren het labarum bekijkt ziet een ‘p’, maar wie er achter staat – zoals de soldaten – ziet een ‘q’. 

Konstantin_den_stores_labarum,_Nordisk_familjebok-1.png

Labarum, militaire standaard

Vraag: waar is ‘de punt’ ?

Een probleem bij de verklaring van de overgang van de Sidus Iulium naar het Chi Rho – teken is de verdwijning van ‘de punt’ (de komeet) in het midden van de Sidus Iulium, de komeet als het centrum van stralen.

S0484.4

   Caesar Augustus

We zien dat ‘de punt’ (de komeet, de bol) bij het latere Chi Rho teken geheel is verdwenen, wat verbazing moet wekken omdat het toch een zeer belangrijk element is in de oorspronkelijke visualisatie van dit heilteken, zijnde de Sidus Iulium.

magpxr

Magnentius 

Komen ze wel uit elkaar voort als ze op zo’n belangrijk punt van elkaar afwijken?

MagnentiusChiRho

Magnentius

Soms vindt men ‘de punt’ wel hier en daar terug in de beeldtraditie, zoals o.a hier op dit fresco op het schild links:

800px-Meister_von_San_Vitale_in_Ravenna_003

 Hof van Justitianus, Basilica San Vitale, Ravenna

images-1

en detail

En ook op deze olielamp vindt men ‘de punt’ terug:

Sadigh Gallery's Ancient Holy Land Terracotta oil lamp

Sadigh Gallery’s Ancient Holy Land Terracotta oil lamp

Terracotta lamp, 300-400 AD  

Maar overwegend schijnt deze ‘punt’ verdwenen te zijn in de beeldtraditie. Zelfs tekens die nog heel duidelijk de grondstructuur van de Sidus Iulium in zich dragen, kennen niet de ‘punt’ in het midden: 

Chrisme_Constantinople

Sarcofaag 4e eeuw Constantinopel 

Hoe de werkelijke Sidus Iulium eruit heeft gezien op het timpaan van de tempel van Divus Iulius is niet duidelijk in de bronnen beschreven. 

divi-caesarisGoede                             Tempel Divus Iulius http://www.noemewv.nl

Naar alle waarschijnlijkheid hebben meerdere beeldtradities een rol gespeeld bij de overgang van Sidus Iulium naar Chi Rho. De eerste variant is die op de munt met de Sidus Iulium, met ‘punt’ c.q. bol. 

396254l

Caesar Augustus

Bij de weergave van de tempel van Divus Iulius op munten vinden we ‘de punt’ terug, zonder stralen en staart. In deze variant zit in het timpaan van de tempel louter deze ‘punt’ c.q. bol:

images

Maar er is ook een tweede variant op de munt als afbeelding van de Sidus Iulium op het timpaan van de tempel van Divus Iulius. Deze is wel weergegeven als een complex van stralen, maar juist zonder ‘punt’ (c.q. bol) in het midden:

img-5-small517

images

brm_357244Ster

crawford_540

Het hart van deze Sidus Iulium-afbeelding (boven) laat de punt dus geheel achterwege. De muntmeester heeft de Sidus Iulium als overlappende lagen ontworpen. Kon de muntmeester de precieze weergave met punt en staart niet goed maken? Of geldt hier een andere traditie? 

images-1Caesar Augustus

Die ietwat vreemde overlapping, de gelaagdheid, ziet men terug als P over de X gedrapeerd in het Christusmonogram:

chi-rho

Magnentius

Merk ook op dat de diagonaal van links beneden naar rechts boven niet recht loopt zoals men bij de letter X zou mogen verwachten. Deze onregelmatigheid treffen we soms ook aan bij de stralen van Sidus Iulium, die ook niet altijd in elkaars verlengde liggen: straal links-beneden-midden versus straal rechts-boven-midden.  

00639-WWW.jpg

Caesar Augustus

Op onderstaande afbeeldingen is ook de overlapping van de diverse tekens zichtbaar, wat verwijst naar de oorspronkelijke traditie zoals bij de timpaanafbeelding bij munten.


1161552.m

Pulcheria

images-2

Magnentius

images-2

Justinianus

images-4

Pulcheria

220px-Konstantin_den_stores_labarum,_Nordisk_familjebok-1

Labarum

????????????????????????????????????

Sarcofaag 5e eeuw Syrië/Libanon

Er is, wat de overlappingen betreft, een relatie tussen het afbeelden van het Chi Rho-teken en een variant van de Sidus Iulium op munten. Deze voegt zich gemakkelijk in de eerder vastgestelde overeenkomst qua hoofdstructuur tussen beide heiltekens.

Advertenties

Categorieën

%d bloggers liken dit: