Gepost door: dejister | 17 oktober 2010

De urn van Maria Magdalena

Matthias Grünewald  ca 1470 – 1528, Isenheimer altaar

Maria Magdalena wordt soms afgebeeld met een zogenaamde zalfpot, zoals hier op het Isenheimer Altar van Matthias Grünewald.

Detail

Maar was zij wel de vrouw die Christus zijn voeten zalfde? Johannes rept van een Maria van Bethanië die dit zou hebben gedaan, andere evangelisten noemen geen naam. Er is dus een misverstand. Maar als Maria Magdalena het niet kan zijn geweest, wat is het dan: is het wel een zalfpot? Of is het eerder een urn? Heeft de schilder een urn bedoeld en is die in de interpretatie een zalfpot geworden?

Afbeelding urn

Jan van Scorel toont hier het verbeten gezicht van Maria Magdalena met de ‘zalfpot’ op haar schoot:

Jan van Scorel 1495 – 1562, Maria Magdalena

bergamo-italy-september-crucifixion-fresco-church-santa-maria-immacolata-delle-grazie-giuseppe-carsana-44727836

 Santa Maria Immacolata delle Grazie door Giuseppe Carsana 1866

Natuurlijk hebben urnen verschillende verschijningsvormen, maar opvallend is dat de ‘zalfpot’ ook wordt afgebeeld bij de kruisiging, gerelateerd aan Maria Magdalena. Een verder uit te pluizen onderwerp zou kunnen zijn of in de schilderkundige traditie veel eerder een urn dan een zalfpot is bedoeld. De afbeelding van een urn  zou met de theorie van Carotta – Carotta rept hier ook over in de opnames van mijn documentaire Het Evangelie van Caesar – kunnen worden verklaard. Een urn dus. Immers, de dynastieke pretenties van Cleopatra komen met de noodlottige dood van Caesar tot een einde, op dat moment. En de urn verwijst naar de verassing van Caesar,  de mogelijk vader van Caesarion. Daarmee zou een betere verklaring zijn gegeven dan dat Maria Magdalena met een zalfpot is opgezadeld, terwijl de evangelist daar geen melding van maakt. Hier loopt dan Maria Magdalena met de urn van haar geliefde:

Rogier van der Weyden 1399/1400 – 1464, Maria Magdalena


Advertisements

Categorieën

%d bloggers liken dit: