Gepost door: dejister | 7 maart 2010

De dichte deur (7)

Recensie The Gospel of Caesar

Enige jaren geleden stuitte ik bij toeval op het boek “Was Jezus Caesar”, waarin Francesco Carotta tracht aan te tonen dat het levensverhaal van Jezus Christus een hervertelling is van het levensverhaal van Julius Caesar. Als katholieke jongen was dit voor mij een confronterende stelling en vol belangstelling heb ik het boek gelezen. Met zijn kennis van de Aramese, Latijnse en Griekse talen is Carotta voor mij in staat gebleken om op geloofwaardige wijze vele in de Bijbel weergeven teksten in verband te brengen met het levensverhaal van Julius Caesar.

Doordat Jan van Friesland de film “The Gospel of Caesar” heeft gemaakt is het nu mogelijk om ook op filmische wijze de overeenkomsten tussen de bijzetting van Julius Caesar en de kruisiging van Jezus Christus te beoordelen.

Johan Cruijff heeft ooit eens gezegd: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. Na het lezen van het boek e en het zien van de film worden de overeenkomsten tussen het leven en sterven van Julius Caesar en Jezus Christus voor mij steeds overtuigender.

Of de stelling “Was Jezus Caesar” nu de historische waarheid is of niet: Carotta verdient in ieder geval ons respect en zijn stelling verdient het om serieus en zonder vooroordelen te worden onderzocht.

Door het uitbrengen van The Gospel of Caesar heeft Jan van Friesland hiertoe de eerste steen geworpen!

Wie volgt?

Peter van der Wilk

(publicatie met toestemming )

Categorieën

