Gepost door: dejister | 23 januari 2010

De dichte deur (4)

De deuren van het British Museum in Londen staan altijd wagenwijd open, ook in niet-fysieke zin. Want dit smulpaleis over vroeger is geheel gratis voor bezoekers. Wij zijn er al voor openingstijd en dus zijn de deuren nog gesloten. Maar we zijn binnen! Bevinden ons aan de goede kant van de dichte deur. Even waan ik me in de briljante plot van The Thomas Crown Affair. In het nauwe portiersgangetje wachten we af. Slechts een half uur is er maar om er te filmen, na een maand e- mailverkeer, onderhandelingen over camera en licht en uiteindelijk heuse toestemming. We leveren de paspoorten in en wachten verder.  Veel gebel naar boven, krakende portofoons, ‘John’ die geen tijd heeft, ‘Kate’ die ‘Peter’ zal sturen om ons te begeleiden. Papieren die moeten worden ingevuld. Uiteindelijk komt Kate zelf en leidt ons via de vroege, donkere ochtend door het museum met opdoemende sarcofagen en immense vazen. Een museum zonder bezoekers, zonder  honderden mannen met hoed en koffer.  Het pad voert via de brede trappen naar de tussenverdieping, naar het gedeelte waar de operatie gaat plaatsvinden. Ergens gaat een knop om en kraakt het ‘all right’ uit de portofoon. De glazen vitrine waarin het door ons te filmen kleinood zich bevindt,  wordt even voor ons ‘uit’ het beveiligingssysteem gehaald. Kate roept nu ‘Chris’ op. Dan doemt Chris ergens op vanachter een vitrine. Chris Entwistle is curator ‘Late Roman and Byzantine Collections,  de afdeling waar wij mogen filmen en hem interviewen. Chris heeft zichtbaar haast maar wil ons ook graag ter wille zijn. Hij tilt het glas uit de vitrine – eerlijk gezegd lijkt me Chris nou net niet degene die het glas uit de vitrine zou moeten tillen… maar goed hij doet het en het gaat net goed –  en pakt zonder witte handschoenen de vroegste afbeelding van de gekruisigde Jezus. Christus gesneden uit ivoor.  Entwistle:

What makes this piece so important is that it is probably the earliest known representation of the crucifixion in a narrative context. It doesn’t show just an isolated image of Christ crucified but with for instance one of the soldiers, Longinus, at the side of the cross.’ 

De HD-camera zoomt zeventienhonderd jaar later in op het vroege christendom.

Advertenties

Categorieën

%d bloggers liken dit: