Gepost door: dejister | 14 januari 2010

De dichte deur (2)

Met een royale zwaai gaat de deur open. Lachend staat hij daar in korte broek, de hoofdpersoon uit mijn documentaire en steekt met de charme van de ware Italiaan zijn armen uit. Als een verloren zoon word ik aan de borst gedrukt en treed het huis binnen. Het is heel warm en gelukkig niet lang daarna zitten we al in de tuin en drinken een al te koel en al te menselijk glas wijn. Heerlijk, na de al te lange autorit naar Zuid Duitsland. Ik neem de kleine camera en film hem in de tuinstoel. Hoe is de grote Caesar tot die eenvoudige Jezus getransformeerd?  Carotta: ‘De veteranen van Caesar, die een stukje grond kregen van hun Heer, vestigden zich in Caesarea in het oude Palestina en namen hun geloof mee, de cultus van Divus Julius.’ En zo heeft volgens hem het verhaal zich generatie op generatie aangepast. Het Nieuwe Testament verhaalt in essentie de oorspronkelijke lijdensgeschiedenis van Caesar. De taalkundige spreekt over ‘diegetische Transposition’ en legt uit hoe dit begrip – ontwikkeld door de Franse taalkundige Gérard Genette –  kan verklaren hoe de Caesargeschiedenis zich heeft omgevormd tot het latere herschreven verhaal over Jezus: doordat het zich heeft verplaatst naar een andere tijd en een ander gebied, doordat mensen de tekst niet goed konden lezen en anders interpreteerden en weer aanpasten naar hun eigen voorstellingsvermogen, en omdat de aanpassing beter in het straatje paste van de heersers van dat moment in die regio. Het feit dat de ene zoon van God Tyrus en Sidon bezocht en dat een bezoek aan deze plaatsen ook bij die andere zoon van God worden genoemd laat zien hoe een waar gebeurde geschiedenis tot verhaal werd.

Advertenties

Categorieën

%d bloggers liken dit: