Gepost door: dejister | 27 april 2009

Rome 15 maart 2009 (6)

155-dsc02292-kopie
Klik in de foto’s voor een vergroting.

De dood van Caesar en zijn bijzetting moet voor de Romeinen een enorme impact hebben gehad. Hoe zou zo’n gebeurtenis zijn vervormd doordat deze werd herverteld en herschreven? KPN heeft een grappige commercial  waarin een verkeerd geschreven en begrepen sms problemen oplevert voor Vistransploftbedrijf Willep de Vriep. En uiteindelijk schildert men de naam maar zo op de vrachtwagens. ‘Goeiemoggel…’
 Maar in ons mediamillennium, waarin inmiddels bijna elk brein in de wereld rechtstreeks is aangesloten op een ander brein en alles wordt bespied door camera’s en computers, is betekenisverandering van een boodschap bijna niet meer voorstelbaar.  Een foute boodschap kan onmiddellijk worden gecorrigeerd. Maar in de tijd van toen? Hoe zou een ongeletterde Romein het ooggetuigenverslag van zijn grootvader hebben doorverteld?  Los van allerlei linguïstische noties (Carotta, Génette), alleen al de karakterologische predispositie van doorverteller en luisteraar speelt natuurlijk ook een grote rol. Laat een pessimist en een optimist  het verhaal vertellen van een gevangen vis: welke vis zou groter zijn? En hoe groot zou de vis zijn geworden, nadat drie optimisten het verhaal aan elkaar hebben doorverteld?

154-dsc02291

Alle foto’s (c) Tommie Hendriks

Advertenties

Categorieën

%d bloggers liken dit: