Gepost door: dejister | 17 april 2009

Semana Santa

vanhout1

http://www.vanfrieslandfilm.nl

Vanuit Madrid is het een lange weg naar Bercianos de Aliste, een Spaans dorp aan de grens met Portugal.  Dit afgelegen dorp bewaart een oeroud christelijk ritueel waarin de grondstructuur van het bijzettingsritueel van Caesar zichtbaar is. Dat gaan wij filmen voor mijn documentaire Het Evangelie van Caesar. Van heinde en ver komen de toeschouwers naar het ritueel, waarbij de houten Christus op het plein aan het kruis wordt vastgemaakt en later in een draagbare schrijn wordt gelegd met raampjes. Meisjes in het zwart, acht in getal, escorteren de schrijn tijdens een lange rondgang.  De bewegingloze Christus kijkt met zijn opgeschilderde ogen  strak omhoog en laat zich alles maar welgevallen, al meer dan twintig eeuwen. Zijn houten baard,  door de kunstenaar eeuwen geleden gewrocht, lijkt net gekamd. Je ziet hier de kracht van een traditie en hoe die van generatie op generatie is doorgegeven. Klaagliederen echoën tegen de huizen.

https://www.youtube.com/watch?v=zbxm37qd1ro

Wij hebben hier een interview met Francisco Rodríguez Pascual, hoogleraar culturele antropologie aan de Pauselijke Universiteit van Salamanca. Hij wordt door velen herkend als ‘beroemdheid’. Hij heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan over christelijke rituelen en is nieuwsgierig naar de nieuwe theorie van Francesco Carotta dat de cultus van Divus Julius, de oorspronkelijke Caesarverering, moet worden gezien als de voorloper van  de latere Jezusverering. Ik film hun gesprek. Voor de amaibele Spanjaard is er de ‘klik’. Hij ziet iets wat hij waarschijnlijk nooit zo samenhangend heeft kunnen duiden. Francisco Rodríguez Pascual:

‘Die stap tussen de Divus Julius cultus en het Christendom is nooit heuristisch onderzocht. Het is jullie taak als wetenschappers dat te onderzoeken. Als werkhypothese is dat heel belangrijk. Dat vult een leemte.’

(‘Existió también el culto a ese dios único a Júpiter y después a Iulius. Pues es posible, y ésa es la labor vuestra, de los investigadores. Como hipótesis de trabajo es muy importante, y además porque llena un espacio que no se ha investigado nunca, heurísticamente.’)

Opvallend is dat hij als katholiek priester – hij behoort tot de orde van de claretisten (Cordis Mariæ Filius) – helemaal niet afwerend is qua nieuwe duiding van de religie,  waar hij én als man van de wetenschap én als man het de religie met beide benen in staat. Er worden volgens oud Romeins gebruik platte koeken uitgedeeld aan vrouwen en kinderen. Ik verbaas me er over dat katholieken veel milder zijn in de beoordeling van deze nieuwe visie dan protestanten en  atheïsten. Wellicht dat de katholieke kerk als moederkerk het allemaal wel begrijpt.  In die zin loopt via het christendom het tijdperk van Caesar nog altijd volop door en is hij –voor kerkgangers– nog onder hen: elke zondag wordt zo in de kerk aan de troepen het bericht uit de oorlog voorgelezen, het evangelie. (naar Marcus Antonius…)
Advertenties

Categorieën

%d bloggers liken dit: